امسال در خیلی از مدارس کشور به جای “بهداشتیاران مدارس” از “سفیران سلامت” استفاده می شود، سفیران سلامت در مدارس دانش آموزانی هستند که توسط مربیان بهداشت مدارس یا رابطین بهداشت و یا مسئولین ذیربط آموزش می بینند تا به همسالان خود در مدرسه و خارج از مدرسه به خانواده های خود این آموزش های بهداشتی را انتقال داده و باعث فرهنگسازی در زمینه بهداشت و پیشگیری از بیماری ها گردند.
این طرح به طور کلی طرحی ایده آل و عالی می باشد اگر به نحو احسن اجرا گردد، اگر امکانات برای آموزش دهندگان از جمله مربی بهداشت مدارس فراهم گردد و اگر کارهای حاشیه ای و بخشنامه های غیرضروری، وقت و اجازه تمرکز به متولیان امر سفیر سلامت از جمله مراقبین سلامت را بدهد به امید روزی که بهداشت در مدارس صرفا یک پُست نباشد و بصورت ریشه ای مشکلات این رشته و مربیان بهداشت در مدارس حل شود.
۱) بررسي چگونگي مشاركت دانش مشاركت دانش آموزان در فعاليت هاي آموزشي و پرورشي و اجرايي و ارائه پيشنهاد به شوراي مدرسه ۲) همكاري با مسئولين مدرسه در فعال سازي تشكل هاي دانش آموزي از قبيل بسيج دانش آموزي –انجمن اسلامي و تشكل هاي دانش آموزي ۳) همكاري در برنامه ريزي و اجراي مناسبتهاي گوناگون ۴) همكاري در برنامه ريزي و اداره نشريه مدرسه ۵) همكاري در برنامه ريزي و برگزاري مسابقات فرهنگي وهنري علمي و ورزشي دانش آموزان ۶) همكاري در برنامه ريزي و برگزاري اردوي دانش آموزي و بازديد علمي ۷) همكاري در برنامه ريزي و برگزاري نماز جماعت و مراسم آغازين ۸) همكاري در برنامه ريزي برنامه امتحانات داخلي ۹) همكاري در برنامه ريزي برنامه در اداره كتابخانه و تعاوني و مسائل بهداشتي ۱۰)انتخاب نماينده جهت شركت در شوراي مدرسه و انجمن اوليائ و مربيان ۱۱ ) ارائه پيشنهاد به مدير مدرسه جهت تشويق دانش آموزاني كه مشاركت فعال در امور اجرايي مدرسه داشته اند شرح وظايف كلي كميته هاي شوراي دانش آموزي الف) همكاري در برنامه ريزي و اجرايي برنامه هاي قرآني (مراسم آغازين .و ايام الله . و مناسبت ها و مسابقات قر آني و نهج البلاغه ( ب) نماز ( برگزاري نماز جماعت و توسعه و تجهيز نماز خانه و ترويج نماز ) ج) ادبي ( برگزاري مسابقات شعر- داستان – مطا لعه و تحقيق – روزنامه ديواري ) د ) كتابخانه آموزشگاه و فعال سازي آن ( تجهيز كتابخانه. معرفي تازه هاي كتاب و برگزاري نمايشگاه ((كميته بهداشتي)) الف) نظارت بر بهداشت محيط آموزشگاه ب) نظارت بر نحوه توزيع مواد غذايي در تعاوني آموزشگاه ت) همكاري در كنترل و نظارت بر بهداشت فردي دانش آموزان مدرسه ث) آموزش فعاليت هاي بهداشتي شامل كمكهاي اوليه و بيماري هاي نو پديد ج) شركت در فعاليت هاي بهداشتي مدرسه ((كميته علمي –آموزشي و پژوهشي)) الف) برنامه ريزي جهت تشكيل كلاسهاي فوق برنامه مطالعه و پژوهشي ب) مشاركت و برنامه ريزي جهت انجام فعا ليت هاي علمي و آموزشي شامل المپياد – آزمونها –نشستهاي علمي و برگزاري مسابقات فرهنگي و هنري ج) همكاري در برگزاري نمايشگاه از دستاورد هاي دانش آموزان – تهيه فيام و cdو كتب و جزوات آموزشي و كمك درسي ((كميته هنري)) ۱) معرفي گرايش ها ي هنري به دانش آموزان ۲) همكاري در برگزاري نمايشگاه از آثار هنري هاي دستي و تجسمي دانش آموزان ۳) شناسايي و جذب دانش آموزان مستعد جهت همكاري در گروه سرود و تئاتر ۴) معرفي هنر مندان بزرگ وايران و جهان به دانش آموزان با استفاده از فيلم cdو غيره ۵) تشكيل انجمنهاي هنري ( سرود و موسيقي- نمايش و….) ۶) كمك و برگزاري مسابقات فرهنگي و هنري ((كميته سياسي و اجتماعي))
۱) مشاركت و برنامه ريزي در نشست هاي سياسي و اجتماعي ۲) برنامه ريزي در تهيه نشريه مدرسه ۳) اطلاع رساني پيرامون مسائل سياسي و اجتمايي به دانش آموزان از طريق مطبوعات و جرايد ۴) برنامه ريزي به منظور ديدار با شخصيتهاي سياسي و فرهنگي و هنري و اجتمايي ((كميته تعاون و فعاليت هاي گروهي)) ۱) برنامه ريزي جهت اجري مصوبات و دستو ا لعمل هاي تعاوني هاي آموزشگا هي ۲) جذب كمك هاي ما لي جهت انجام فعاليت هاي ساير كميته ها ۳) برنامه ريزي به منظور اجرايي دقيق دستو ا لعمل ها ي اردويي و بازديدها ۴) شناسايي و ايجاد زمينه كمك به دانش آموزان نيازمند ( با كمك و هماهنگي مدي مدرسه ) ((كميته ورزشي )) ۱) همكاري با دبير ورزش جهت برنامه ريزي و انجام مسابقات ورزشي ۲) برنامه ريزي حهت جذب و آموزش دانش آموزان علاقه مند به رشته هاي ورزشي ۳) برنامه ريزي جهت توسعه ورزش همگاني ۴) برنامه ريزي و مشاركت در برگزاري مسابقات و تشكل هاي ورزشي
آغاز پرورش انسان در تراز انقلاب اسلامی از دوران ابتدایی است.
اگر به دنبال انسان در تراز انقلاب اسلامی هستیم نمیتوان از دوران پیشدبستانی و ابتدایی دور بود. وی ادامه داد: اگر به این دوران کمتوجهی کنیم به سرمایههای آینده کشور خیانت کردهایم.
برگرفته شده از سخنان معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش.
آغاز پرورش انسان در تراز انقلاب اسلامی از دوران ابتدایی اگر به دنبال انسان در تراز انقلاب اسلامی هستیم نمیتوان از دوران پیشدبستانی و ابتدایی دور بود. اگر به این دوران کمتوجهی کنیم به سرمایههای آینده کشور خیانت کردهایم. لازم هم نيست حتماً رشته علوم دينى يا معارف را تدريس كند؛ نه، شما گاهى يك جا در درس فيزيك يا در درس رياضى يا در هر درس ديگرى ـ علوم انسانى و غير انسانى ـ ميتوانيد يك كلمه بر زبانتان جارى كنيد، يا يك استفاده خوب از يك آيه قرآن بكنيد، يا يك انگشت اشاره به قدرت پروردگار و صنع الهى بكنيد كه در دل اين جوان ميماند و او را تبديل ميكند به يك انسان مؤمن. استاد اينجورى است. برگرفته از بيانات رهبر حكيم انقلاب